lördag 19 november 2011

Jules Verne: Le tour du monde en quatre-vingts jours - typ

En av de många stora gåtorna jag funderade över som barn var "Det Bästas Bokval". Själva idén: vi väljer tre populära böcker och förkortar dem så att du kan läsa dem snabbt och lätt och så kan du diskutera böckerna med dina vänner och vara lika beläst som de. Utan att tappa en massa tid.
Jag förstod aldrig varför det skulle vara så bråttom att läsa en bok att man inte hann läsa hela. Eller varför det skulle vara så viktigt att ha läst en speciell bok att det skulle vara ett mål i sig. 
Nu har jag upplevt det själv. Läste Jorden runt på 80 dagar, blev förvånad över att språket var så pass smidigt och att berättelsen gick så fort framåt. Andra böcker jag har läst av Jules Verne har varit omständiga och fulla med låtsasfakta och dokumentation. 
Det som slutligen fick mig att inse att jag höll på att läsa ett sammandrag var att det inte stod något om betjänten Jean Passepartouts lampa. Jag har läst boken för länge sedan och mindes att han nojade över sin gaslampa hela långa resan, att han hade glömt att släcka den och att den stod och brann, och han räknade ut hur mycket gasen skulle kosta. Kanske inte den mest spännande ingrediensen i boken men något man kan relatera till mitt bland alla elefanter och indianer och oceanångare. 
Det stod inte på boken att den var förkortad. Kanske borde jag dock ha fattat misstankar när jag tittade på omslaget. 
Nu kan jag, liksom en Det Bästas Bokval-läsare, med ganska stor tillförsikt redogöra för handlingen. I korthet: Phileas Fogg, en excentrisk engelsman slår vad om att han kan resa runt jorden på 80 dagar, och gör det, i sällskap av sin betjänt, fransmannen Passepartout. Fogg skuggas tämligen öppet av Fix, en engelsk detektiv som är säker på att Fogg har rånat Bank of England. På vägen räddar Fogg en indisk kvinna, Mrs Aouda, från döden. Hon är vacker, ljushyad som en europé och kommer från den mest högstående indiska rasen och har utmärkt engelsk uppfostran. Helt otippat bestämmer de sig för att gifta sig, på slutet. Fogg klarar sitt vad tack vare att han har rest österut (och har därmed fått en extra dag på köpet). 
Men hur är boken? Inte en aning. Den bok jag har läst är ju inte den Jules Verne skrev.

(Jag tror jag har haft den här diskussionen någon gång med någon som har påmint om att det faktiskt finns folk som inte kan läsa vanliga böcker. Visst är det bra med förkortade upplagor. Fast det är inte samma bok.)

Inga kommentarer: