lördag 28 mars 2009

Böcker: Alain Berenboom - Le Roi du Congo

Jag har just läst en förbryllande bok, om en belgisk ytterst medioker privatdetektiv som får ett uppdrag i Kongo. Boken utspelar sig 1948 när Kongo fortfarande var belgisk koloni. Det är en spännande tid, andra världskriget var över och kalla kriget låg och lurade runt hörnet. Och Kongo hade gott om uran, som gjort för en spännande intrig. Tyvärr tar författaren inte riktigt vara på den möjligheten; det är väl inte allom givet att skriva spännande.

När jag läste boken slogs jag av dess svaga miljöbeskrivning. Den kändes helt enkelt inte som Afrika, den skulle lika gärna kunna utspelas varsomhelt. Boken handlar mycket om korruption och maktmissbruk men har vad jag uppfattar som en mycket godvillig syn på den belgiska kolonialstaten. Jag har svårt att sätta fingret på det, men jag upplever att författaren dels skönmålar förhållandet mellan kolonisatörer och befolkningen (trots sin allmänna inkompetens är den belgiska kolonialmakten till exempel en garant för att en oliktänkande ska få en rättvis rättegång) och att han samtidigt spelar på en hel radda av stereotyper, som inte är så speciellt roliga. Som till exempel de tre pygméerna som är med i berättelsen som ett slags "comic relief". Som pratar en konstig franska utan R (af'ikane'na pwata' så hä').

Men den märkvärdigt abstrakta exotismen i boken är ingen slump. Författaren säger på sin hemsida att han inte har en aning om hur det var i belgiska Kongo 1948. Han har hittat på hela miljön, baserat på, hör och häpna, böcker som Tintin i Kongo, en bok om kung Baudoins resa i Afrika, filmen "Bouboule 1er, roi des nègres" från 1933 och inte att förglömma, kakaopaketen av märket Banania.

Jag tycker att det nästan är chockerande att handskas med Historien på det sättet. Och när jag har sagt det blir jag genast osäker igen; vad är det som säger att skönlitteratur måste vara dokumentär? Måste alla författare vara insatta i det de skriver om? Fast det jag egentligen undrar över är kanske: Kan man få tillbaka de 19 euro som boken kostade?

Boken får trots allt stanna i min bokhylla ett tag. Jag har några ytterligare böcker som handlar om Kongo som jag ska ta itu med nu, för att ge lite relief åt fantasierna.

Inga kommentarer: