fredag 8 maj 2009

Vin: Druva - Nebbiolo

Som utlovat på Talkie Walkie, påbörjar jag nu en serie inlägg om vin, på längden och tvären. Målet är att upprätta min självrespekt genom att klara ett skriftligt prov på 15 frågor om grundläggande vinkunskap, för att - om det blir möjligt - gå nästa nivå i vinkursen.
Och målet med det... tja. Det är i alla fall ett mycket fascinerande ämne.

--------------
Dagens druva heter nebbiolo. Den odlas framför allt i nordvästra Italien. Namnet kommer av det italienska ordet nebbia som betyder dimma. Enligt munskänkarnas kursbok är det passande eftersom dimman kommer krypande uppför södersluttningarna i skördetid.
Det är en blå druva som mognar sent och kräver mycket av vinmakaren. Mest känd för att vara druvan i Piemontes stora vin Barolo.

Aromer: tjära, rosor, körsbär, lakrits, tryffel.
Färg: vinet är mörkrött till en början, blir snabbt tegelfärgat och sedan bleknar färgen
Smak: hög syra, hög strävhet, hög alkoholhalt, medel till hög fyllighet.

Jag började med just denna druva därför att jag har ett väldigt speciellt förhållande till just vinet Barolo. Jag smakade det en gång och tyckte att det var det godaste vin jag hade smakat. Sedan smakade jag det en annan gång och tyckte väl att det var 'sådär'. Det kostar skjortan, det billigaste jag har sett kostade kanske 16 euro per flaska.
Är det värt att lägga så mycket pengar på en flaska vin? Tja, det beror väl på om det man dricker är det godaste man smakat eller 'sådär'. Rent principiellt tycker jag att det är bättre att köpa en flaska gott vin än fyra flaskor tråk. För plånboken går det på ett ut. Och för kroppen är ju saken enkel.
Enda kruxet är att man behöver laga väldigt god mat för att det inte ska bli alldeles för konstig matchning mellan mat och dryck. Men det arbetet har ju sin egen belöning...
Här kommer slutligen en länk till en artikel om kungarnas vin och vinernas kung.

2 kommentarer:

Jorun sa...

Jag hann helghandla innan det riktigt sjönk in i mitt huvud att jag ju borde köpa en flaska för att kunna följa med i kursen på distans. På måndag, kanske! Men jag borde nog inte ägna seriöst mig åt oenologiska studier före 1 juni...

Jörel sa...

Nästa inlägg kommer att handla om hur man kan konsumera vin utan att köpa flaska. Vackra färgbilder utlovas.
Stay tuned.