fredag 3 april 2009

Böcker: Aimé Césaire - Discourse on Colonialism

Discourse on Colonialism gavs ut 1955 under brinnande krig i Algeriet, när Frankrike fortfarande hade kvar alla sina kolonier. Boken är ett brandtal för négritude och en passionerad attack på kolonialismen.

Aimé Césaire var poet och författare. Surrealist. Född i Martinique 1913, flyttade till Frankrike som 18-åring för att studera.
Det här är en bok som alla borde läsa, den är skarp och bitter och vacker. Aimé Césaire upprättar den afrikanska civilisationen och är förkrossande i sin kritik över européerna. Enligt honom var nazismen en logisk följd av kolonialismen. Kolonialismen av-civiliserar den som koloniserar, den brutaliserar honom. Det som européerna inte kunde förlåta Hitler är "not the crime in itself, the crime against man, it is not the humiliation of man as such, it is the crime against the white man, the humiliation of the white man, and the fact that he applied to Europe colonialist procedures which until then had been reserved exclusively for the Arabs of Algeria, the 'coolies' of India, and the 'niggers' of Africa".
Ett litet collage med text och bilder i detta clip från Youtube.

1 kommentar:

Jorun sa...

Jag förstår att den här boekn får stå kvar i din hylla, jag vill gärna läsa den lite längre fram i tiden.

Ville bara säga att jag är imponerad av dina recensioner, även om jag inte hinner kommentera (eller kommer på något tillräckligt smart) så läser jag alltid dina boktexter med stort intresse. Och dina kattexter. Och, om jag tänker efter, alla dina texter i evighet amen.