torsdag 9 april 2009

Böcker: Bokyllebefrielserörelsen

Jag inser att jag kanske borde förklara vad jag håller på med. Jag har alltså insett att jag har nått gränsen för hur många böcker jag behöver bära med mig genom livet. Och dragit slutsatsen att antingen får jag slå mig till ro med just de volymer som har kommit min väg och blivit kvar, eller också får jag göra en ordentlig rensning för att få lite genomluftning.
Man skulle ju kunna sätta upp några kriterier och benhårt hålla sig till dem; på det sättet kunde ju rensningen genomföras på en helg. Kriterier som: "Inga böcker med skrufsiga omslag" (men det är ju tyvärr favoriterna som utsätts för de största påfrestningarna) eller "Inga böcker som jag skulle skämmas för om någon verkligt cool eller insatt person granskade min bokhylla" (men jag är nog varken tillräckligt cool eller insatt för att kunna göra det urvalet) eller "Inga böcker som jag aldrig skulle komma på tanken att läsa" (men då finns alla ambitiösa och krävande böcker i riskzonen, och kvar blir bara det lättsmälta).
Så i stället har jag valt det lätt knäppiga men väldigt givande projektet att helt enkelt läsa mig igenom alla dessa volymer och bestämma från fall till fall vad jag ska göra av dem. Efter avslutad läsning (läsningen kan ju som bekant avslutas efter första kapitlet om boken verkligen inte är rolig att läsa...) så får boken stanna kvar i bokhyllan eller vandra vidare till nya ägare. Det är inget speciellt effektivt sätt att reducera antalet böcker - läsningen ger mig i stället lust att skaffa nya böcker för att fördjupa mig i olika ämnen - men meningen var ju just att ha en levande boksamling.

Inga kommentarer: